Starosta Powiatu Iławskiego informuje stowarzyszenia i fundacje o obowiązkach stosowania zasad działalności do przepisów obowiązujących w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt. 21 i 22 ustawy z dnia 1 marca 2018 r.
o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. 2021 r.
poz. 1132 ze zm.), zwaną dalej „ustawą”, instytucjami obowiązanymi są:
- fundacje ustanowione na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167)
- stowarzyszenia posiadające osobowość prawną, utworzone na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261)
w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.
W związku z powyższym podmioty obowiązane są zobligowane do dostosowania zasad działalności do przepisów obowiązujących w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu poprzez posiadanie:
- wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- oceny ryzyka sporządzonej w postaci papierowej lub elektronicznej,
- osoby wykonującej obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- osoby wykonującej obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu uczestniczyła w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków.
Ponadto nowelizacja ustawy poszerzyła katalog podmiotów obowiązanych do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji – zgodnie z art. 58 pkt. 12 i 13 taki obowiązek został nałożony również na stowarzyszenia podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego oraz fundacje.