Starosta Powiatu Iławskiego Bartosz Bielawski wspólnie z I Wicewojewodą Warmińsko-Mazurskim Mateuszem Szauerem zaprosili samorządowców oraz media na spotkanie dotyczące przyznania środków finansowych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2025. Łącznie dofinansowanie do dróg na terenie powiatu iławskiego wynosi ponad 18,5 mln zł. Na drogi powiatowe dotacja z tej puli to niemal 5 mln zł.
Sprawa rządowego funduszu, z którego miliony zasilą powiatowe i gminne drogi, została przedstawiona podczas briefingu prasowego, który odbył się 3 lutego. Starosta Powiatu Iławskiego Bartosz Bielawski przywitał gości a I Wicewojewoda Warmińsko-Mazurski Mateusz Szauer, przekazał natomiast dobre wieści na temat funduszu. Na spotkanie zaproszeni zostali samorządowcy, których gminy otrzymały dotację na drogi, tj. Gmina Miejska Iława, Miasto Lubawa, Miasto i Gmina Susz, Gmina Iława, Gmina Lubawa. Łącznie przebudowanych zostanie 13 dróg w powiecie iławskim.
W spotkaniu uczestniczyli: I Wicewojewoda Warmińsko-Mazurski Matusz Szauer, Bartosz Bielawski, Starosta Powiatu Iławskiego, Krzysztof Portjanko, wiceburmistrz Iławy, Maciej Radtke, burmistrz Lubawy wraz z zastępcą Sławomirem Jamrożym, Aleksandra Dwórznik, wiceburmistrz Susza, Krzysztof Harmaciński, Wójt Gminy Iława oraz Tomasz Ewertowski, Wójt Gminy Lubawa.
Powiat Iławski otrzymał dotację na „Przebudowę drogi powiatowej nr 1212N Tynwałd – Rudzienice – Gierłoż – Turznice na odc. Rudzienice – Mątyki”.
Łączna długość odcinka do przebudowy 3 437 mb.
Szacowany koszt inwestycji – 7 032 749,00 zł
Planowany termin realizacji – 01.04.2025 – 30.11.2025
W ramach realizacji zadania zaplanowano przebudowę drogi nr 1212N na odcinku o długości 3 437,24 m w lokalizacji od km 3 +200 do km 6+637,24. Odcinek drogi planowany do przebudowy przebiega przez tereny rolne, zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i usługową. Ze względu na stan techniczny drogi i jej elementów stwarza ona zagrożenia dla ruchu samochodowego, jak i pieszego. Droga obecnie jest w złym stanie technicznym, nawierzchnia nie posiada odpowiedniej nośności oraz równości by zapewnić bezpieczny i komfortowy ruch pojazdów samochodowych. Brak odpowiednich spadków oraz znaczne nierówności w nawierzchni jezdni powodują zastój wody opadowej, a przez to znaczne utrudnienia i zagrożenia dla użytkowników drogi. Nawierzchnia drogi jest w znacznym stopniu wyeksploatowana – nierówna (miejscami całkowicie skruszona) i pofałdowana, posiada liczne spękania, jest odkształcona w profilu poprzecznym i podłużnym, co świadczy o miejscowej utracie nośności, krawędzie jezdni są połamane. Pobocza są rozjeżdżone, a rowy przydrożne zamulone.
W ramach przedmiotowej inwestycji planuje się przebudowę istniejącej drogi polegającą na poszerzeniu istniejącej jezdni wraz ze wzmocnieniem konstrukcji, wykonanie chodników, zjazdów, budowę sieci kanalizacji deszczowej oraz kanału technologicznego. W ramach przebudowy drogi zaprojektowano przebudowę konstrukcji nawierzchni jezdni z betonu asfaltowego z poszerzeniem jezdni do 5,5 m. Na odcinku przebiegającym przez teren zabudowy zaprojektowana jezdnia ograniczona została krawężnikiem betonowym. W pasie drogowym zaprojektowano chodniki o szerokościach 2,0 m przy jezdni i 1,5 m odsunięte od jezdni, z miejscowymi przewężeniami w przypadku występowania przeszkód terenowych. Na odcinku drogowym poza terenem zabudowy przy jezdni zaprojektowano pobocza, rowy i skarpy. Odwodnienie drogi odbywać się będzie częściowo na terenie zabudowy do projektowanej sieci kanalizacji deszczowej, w pozostałej części do rowów drogowych.
Parametry drogi:
-
jezdnia: jezdnia jednojezdniowa, dwukierunkowa o nawierzchni z betonu asfaltowego o szerokości 5,50 m. Spadek poprzeczny na odcinkach prostoliniowych daszkowy, symetryczny o nachyleniu 2% na odcinkach liniowych. Spadki podłużne dostosowane do istniejącego terenu i geometrii jezdni. Jezdnia na odcinku odwadnianym poprzez kanalizację deszczową, ograniczona krawężnikiem betonowym na ławie betonowej o świetle 6 cm, na połączeniu z chodnikiem 12 cm;
-
chodniki: chodnik o nawierzchni z kostki betonowej, w części usytuowanej bezpośrednio przy jezdni o szerokości 2,0 m, w części odsuniętej od jezdni o szerokości 1,5 m, spadek jednostronny 2%;
-
zjazdy: zjazdy na posesję przez chodnik zaprojektowano z kostki betonowej od krawędzi jezdni do granicy pasa drogowego. Krawężnik na zjazdach do wys. 3 cm, nawierzchnia zjazdu ograniczona krawężnikiem betonowym. Pozostałe zjazdy o nawierzchni z betonu asfaltowego;
-
zatoka autobusowa: w lokalizacji 3+800 zaprojektowano zatokę autobusową o nawierzchni z kostki betonowej, szerokości 3,0 m i długości 56 m;
Przyjęte parametry techniczne zapewniają poprawną statykę drogi oraz ekonomię kosztów inwestycji. Brak realizacji przedmiotowej inwestycji może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo użytkowników drogi oraz spowodować dalsze pogarszanie się stanu technicznego drogi.