Starosta Powiatu Iławskiego Bartosz Bielawski wspólnie z I Wicewojewodą Warmińsko-Mazurskim Mateuszem Szauerem zaprosili samorządowców oraz media na spotkanie dotyczące przyznania środków finansowych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2025. Łącznie dofinansowanie do dróg na terenie powiatu iławskiego wynosi ponad 18,5 mln zł. Na drogi powiatowe dotacja z tej puli to niemal 5 mln zł.



Sprawa rządowego funduszu, z którego miliony zasilą powiatowe i gminne drogi, została przedstawiona podczas briefingu prasowego, który odbył się 3 lutego. Starosta Powiatu Iławskiego Bartosz Bielawski przywitał gości a I Wicewojewoda Warmińsko-Mazurski Mateusz Szauer, przekazał natomiast dobre wieści na temat funduszu. Na spotkanie zaproszeni zostali samorządowcy, których gminy otrzymały dotację na drogi, tj. Gmina Miejska Iława, Miasto Lubawa, Miasto i Gmina Susz, Gmina Iława, Gmina Lubawa. Łącznie przebudowanych zostanie 13 dróg w powiecie iławskim.

W spotkaniu uczestniczyli: I Wicewojewoda Warmińsko-Mazurski Matusz Szauer, Bartosz Bielawski, Starosta Powiatu Iławskiego, Krzysztof Portjanko, wiceburmistrz Iławy, Maciej Radtke, burmistrz Lubawy wraz z zastępcą Sławomirem Jamrożym, Aleksandra Dwórznik, wiceburmistrz  Susza, Krzysztof Harmaciński, Wójt Gminy Iława  oraz Tomasz Ewertowski, Wójt Gminy Lubawa.



Powiat Iławski otrzymał dotację na „Przebudowę drogi powiatowej nr 1212N Tynwałd – Rudzienice – Gierłoż – Turznice na odc. Rudzienice – Mątyki”.

Łączna długość odcinka do przebudowy 3 437 mb.

Szacowany koszt inwestycji – 7 032 749,00 zł

Planowany termin realizacji – 01.04.2025 – 30.11.2025


W ramach realizacji zadania zaplanowano przebudowę drogi nr 1212N na odcinku o długości 3 437,24 m w lokalizacji od km 3 +200 do km 6+637,24. Odcinek drogi planowany do przebudowy przebiega przez tereny rolne, zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i usługową. Ze względu na stan techniczny drogi i jej elementów stwarza ona zagrożenia dla ruchu samochodowego, jak i pieszego. Droga obecnie jest w złym stanie technicznym, nawierzchnia nie posiada odpowiedniej nośności oraz równości by zapewnić bezpieczny i komfortowy ruch pojazdów samochodowych. Brak odpowiednich spadków oraz znaczne nierówności w nawierzchni jezdni powodują zastój wody opadowej, a przez to znaczne utrudnienia i zagrożenia dla użytkowników drogi. Nawierzchnia drogi jest w znacznym stopniu wyeksploatowana – nierówna (miejscami całkowicie skruszona) i pofałdowana, posiada liczne spękania, jest odkształcona w profilu poprzecznym i podłużnym, co świadczy o miejscowej utracie nośności, krawędzie jezdni są połamane. Pobocza są rozjeżdżone, a rowy przydrożne zamulone.

W ramach przedmiotowej inwestycji planuje się przebudowę istniejącej drogi polegającą na poszerzeniu istniejącej jezdni wraz ze wzmocnieniem konstrukcji, wykonanie chodników, zjazdów, budowę sieci kanalizacji deszczowej oraz kanału technologicznego. W ramach przebudowy drogi zaprojektowano przebudowę konstrukcji nawierzchni jezdni z betonu asfaltowego z poszerzeniem jezdni do 5,5 m. Na odcinku przebiegającym przez teren zabudowy zaprojektowana jezdnia ograniczona została krawężnikiem betonowym. W pasie drogowym zaprojektowano chodniki o szerokościach 2,0 m przy jezdni i 1,5 m odsunięte od jezdni, z miejscowymi przewężeniami w przypadku występowania przeszkód terenowych. Na odcinku drogowym poza terenem zabudowy przy jezdni zaprojektowano pobocza, rowy i skarpy. Odwodnienie drogi odbywać się będzie częściowo na terenie zabudowy do projektowanej sieci kanalizacji deszczowej, w pozostałej części do rowów drogowych.

Parametry drogi:

  1.  jezdnia: jezdnia jednojezdniowa, dwukierunkowa o nawierzchni z betonu asfaltowego o szerokości 5,50 m. Spadek poprzeczny na odcinkach prostoliniowych daszkowy, symetryczny o nachyleniu  2%  na odcinkach liniowych. Spadki podłużne dostosowane do istniejącego terenu i geometrii jezdni. Jezdnia na odcinku odwadnianym poprzez kanalizację deszczową, ograniczona krawężnikiem betonowym  na ławie betonowej o świetle 6 cm, na połączeniu z chodnikiem 12 cm;

  2. chodniki: chodnik o nawierzchni z kostki betonowej, w części usytuowanej  bezpośrednio przy jezdni o szerokości 2,0 m, w części odsuniętej od jezdni  o szerokości 1,5 m, spadek jednostronny 2%;

  3.  zjazdy: zjazdy na posesję przez chodnik zaprojektowano z kostki betonowej od krawędzi jezdni do granicy pasa drogowego. Krawężnik na zjazdach do wys. 3 cm, nawierzchnia zjazdu ograniczona krawężnikiem betonowym. Pozostałe zjazdy o nawierzchni z betonu asfaltowego;

  4.  zatoka autobusowa: w lokalizacji 3+800  zaprojektowano zatokę autobusową o nawierzchni z kostki betonowej, szerokości 3,0 m i długości 56 m;

Przyjęte parametry techniczne zapewniają poprawną statykę drogi oraz ekonomię kosztów inwestycji. Brak realizacji przedmiotowej inwestycji może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo użytkowników drogi oraz spowodować dalsze pogarszanie się stanu technicznego drogi.


Grafika