Dziś, tj. 21 października, odbyła się konferencja prasowa z udziałem Posła na Sejm RP, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Aktyw Państwowych Zbigniewa Ziejewskiego, Starosty Powiatu Iławskiego Bartosza Bielawskiego oraz Wójta Gminy Iława Krzysztofa Harmacińskiego. Temat konferencji: budowa wiaduktu kolejowo-drogowego na krajowej 16-tce. Wiceminister podczas spotkania wyraził nadzieję, że wyczekiwany wiadukt kolejowo-drogowy na DK-16 pod Iławą powstanie do 2030 roku. Poinformował także, iż dostępne są zewnętrze środki na sfinansowanie tej inwestycji. Współpraca z wymienionymi samorządowcami, w zakresie przygotowania koncepcji dla tego przedsięwzięcia, już trwa.



Odbyły się spotkania z ministrami odpowiedzialnymi za drogi oraz kolej. Najbliższe spotkanie w tej sprawie odbędziemy natomiast w środę 23 października, z dyrekcją PKP PLK w Warszawie.

– Spotykamy się w momencie historycznym, gdyż podejmujemy decyzję wspólnie z rządem o budowie wiaduktu bezkolizyjnego na drodze krajowej nr 16 –  mówił wiceminister Zbigniew Ziejewski. – Mieszkańcy czekali na ten moment kilkanaście lat. Rząd przeznaczył na budowę bezkolizyjnych wiaduktów 861 mln zł. Te pieniądze będą podzielone na dwie transze. I tu udział samorządowców jest bardzo istotny, gdyż mogą składać oni wnioski o pozyskanie środków, do lutego 2025 r. Na pierwszą transzę przeznaczonych jest 430 m zł. Druga transza, to te same środki, ubiegać się o nie będzie można do lutego 2026 r.  Mam nadzieję, że w tych okolicznościach do 2030 r. wiadukt będzie w tym miejscu wybudowany.

Starosta Powiatu Iławskiego Bartosz Bielawski przestawił ważne fakty dotyczące przejazdu kolejowego na drodze nr 16, który jak się okazuje jest jednym z najbardziej problemowych w kraju.

– Spotkanie z ministrami, które odbyłem wspólnie z Wójtem Gminy Iława Krzysztofem Harmacińskim było konkretne, gdyż mówiło o źródłach finansowania tego przedsięwzięcia – mówi Bartosz Bielawski. –  To jest punkt wyjścia do dalszych działań. Pan minister Zbigniew Ziejewski zna dobrze sytuację przejazdu, natężenia ruchu, z którym tu mamy do czynienia i co dla nas najważniejsze, jest zdeterminowany w dążeniu do celu, czyli budowy wiaduktu. Kolizyjny przejazd na drodze krajowej nr 16 jest zaliczany do jednego z dziesięciu najbardziej problemowych w kraju. Ta inwestycja rozładuje korki w mieście Iława, a co za tym idzie, poprawi bezpieczeństwo podróżujących drogą nr 16. Dokonaliśmy analizy, z której wynika, iż w okresie letnim przejazd jest zamknięty przez 11 godzin na dobę, poza okresem letnim to 9,5 godziny. Co do zasadności tej inwestycji nie musimy nikogo przekonywać. Zacytuję w tym miejscu ministra Ziejewskiego: Jak nie teraz, to kiedy?

Wójt Gminy Iława Krzysztof Harmaciński przestawił w skrócie historię planów budowy wiaduktu, która sięga 2010 r.

– W momencie, kiedy była realizowana duża inwestycja kolejowa Warszawa-Gdynia, było wówczas dla nas niezrozumiałe, dlaczego w tym miejscu ten wiadukt nie powstał – wspomina Krzysztof Harmaciński. – Oczywiście działania  były podejmowane ze strony Gminy Iława i ze strony Samorządu Powiatu Iławskiego. Nie udało się w tym okresie doprowadzić do finału tej inwestycji. Dziś chcemy temat dokończyć w sposób skuteczny. Konsultacje, które odbywały się kilkanaście lat temu, podczas modernizacji linii kolejowych Warszawa-Gdynia, dotyczyły PKP Miasta Iława i z tego względu rozmowy prowadzone były wówczas z miastem. Budowa wiaduktu jest jednak sprawą niezwykle ważną także  dla mieszkańców Gminy Iława. Kierowcy, którzy oczekują na przejeździe, szukają innych rozwiązań i wybierają drogi gminne i powiatowe, żeby jak najszybciej dotrzeć do celu. Są one przez to nadmiernie użytkowane, a nie są dostosowane do takiego natężenia ruchu, z jakim mamy do czynienia na drodze krajowej nr 16.

– Będziemy bardzo mocno zabiegać, aby tę inwestycję zrealizować właśnie tutaj, dlatego że ona jest strategiczna dla rozwoju tego województwa. Liczę, że do 2030 roku wiadukt zostanie zrealizowany – zakończył Zbigniew Ziejewski.

7

3

4

8


www.powiat-ilawski.pl (For. M. Rogatty)